IKM SERVICE PORTAAL


Adequate dienstverlening voor de ondernemer

IKM is binnen Rijksdienst voor Ondernemend Nederland het portaal waarmee klantenservice medewerkers op een snelle en overzichtelijke manier tijdens telefoongesprekken met klanten gegevens kunnen inzien. RVO is een rijksorganisatie die onder andere subsidie- en vergunningaanvragen van ondernemingen behandeld. Mijn opdracht was het verbeteren van het gebruikers- gemak en het uitbreiden van de functionaliteiten van dit portaal. 

KLANT: Rijksdienst voor Ondernemend Nederland

PERIODE: Maa. 2021 - Apr. 2022

ROL: UX/UI Designer (freelance)

TOOLS: Adobe XD, Zeplin en Figma

De uitdaging

IKM (Integraal Klantbeeld Medewerker) was op het moment dat ik aan het projectteam werd toegevoegd, een project dat de transformatie maakte van de tryout fase naar het zijn van een volwaardig portaal. Dit betekende een flinke uitbreiding van de functionaliteiten en het verbeteren van de bestaande functies van het platform. Ook werd het projectteam dat hieraan werkte flink uitgebreid.


Onze aanpak

Het team waar ik deel van uitmaakte bestond naast mijn rol (85% UX design/15% UI design) ook uit 3 analisten. Samen met deze collega’s filterde ik de door hen vergaarde informatie en ontwierp ik oplossingen om het platform te verbeteren. Deze ontwerpen werden in de vorm van prototypes door ons tijdens gebruikersonderzoeken getest. Dit met de medewerking van een selecte groep klantenservice medewerkers, onder andere afkomstig van de afdelingen Agro en Juridische Zaken. Vervolgens prioriteerde wij de uitkomsten van deze onderzoeken en verwerkte ik deze weer in de desbetreffende designs.
Daarnaast bracht ik, in samenwerking met een groep van developers, ook flinke verbeteringen aan op het vlak van UI. Ook nam ik het initiatief om voor RVO een design system te ontwikkelen, dit met als doel de consistentie van de designs en de efficiëntie tussen de verschillende teams binnen de organisatie te verbeteren. 

HET RESULTAAT


De Zoekpagina

Nadat je als gebruiker in je account bent ingelogd beland je op de Zoekpagina, het startpunt van dit platform. Op deze pagina heb je de mogelijkheid om op twee manieren naar klantgegevens te zoeken. Je kunt zoeken op nummer (bijvoorbeeld op KVK nummers) of zoeken op kenmerken (b.v. bedrijfsnamen, achternamen etc.). 

Relatie Overzicht Pagina

Als resultaat van de zoekopdracht beland je vervolgens op de Relatie Overzicht Pagina van de desbetreffende onderneming. Aan de rechterkant van deze pagina wordt de sectie "Relatie gegevens" getoond met daarin de algemene gegevens van de klant. Daarnaast in het hoofdgedeelte van de pagina worden de secties "Algemene deelnames", "Zaken", "Recente correspondentie" en "Contact historie" getoond, ieder met de 5 meest recente gegevens uit deze categorieën. 

Relatie Detail Pagina

Op de Relatie Detail Pagina is de volledige informatie van de klant te vinden. De categorie componenten worden standaard geopend getoond maar zijn handmatig te sluiten. Dit heeft als doel om snel relevante informatie te kunnen zoeken, deze pagina's kunnen namelijk vrij uitgebreid zijn. Op het moment dat de medewerker het contact met de klant heeft afgehandeld kunnen, door in het menu op "Zoeken" te klikken, de gegevens van de volgende klant worden opgevraagd.

Slotwoord

Op het moment dat er voor mij een einde kwam aan mijn werkzaamheden voor RVO en het IKM project was de User Experience van dit platform significant verbeterd en waren de functionaliteiten flink uitgebreid. Hierdoor besloten steeds meer afdelingen binnen RVO om van deze applicatie gebruik te maken, wat het doel was van het overkoepelende RVO management team.


Bekijk ook de volgende projecten

B2B/B2C VACATURE PORTAAL


Jobdigger

B2B SERVICE PORTAAL


BDS

Share by: